Μια αειφόρα χρονιά τελείωσε, μια καινούρια αρχίζει...

Πέρασε ένας χρόνος από τη στιγμή που αποφασίσαμε να ενώσουμε τις δυνάμεις μας όσοι πιστεύουμε σε ένα σχολείο διαφορετικό, ένα σχολείο δημιουργικό, ένα σχολείο εργαστήρι ζωής και χαράς και να περάσουμε από τις διαπιστώσεις και τα ευχολόγια στη δράση και στην έμπρακτη συμμετοχή ώστε να αρχίσουμε να κτίζουμε το σχολείο που ονειρευόμαστε. Τα καταφέραμε;

Για αυτό θα αφήσουμε τα ίδια τα παιδιά που συμμετείχαν στο περσινό πρόγραμμα να μας πουν την άποψη τους:

  • Έγινε το σχολείο μου το σχολείο που ονειρεύομαι;
  • Έγινε η αρχή. Φέτος έπεσε ο σπόρος.

Για πρώτη φορά είδαμε το σχολείο μας όχι μόνο σαν ένα χώρο αλλά και σαν μια κοινότητα η οποία από εμάς εξαρτάται αν θα ανθήσει και θα καρποφορήσει.

Μάθαμε να συνεργαζόμαστε για να πετύχουμε νέους στόχους, μάθαμε νέους τρόπους για να προστατέψουμε το περιβάλλον και την αειφορία τους οποίους θα εφαρμόσουμε και στην υπόλοιπη ζωή μας και κυρίως μάθαμε ότι από εμάς εξαρτάται. Ελπίζουμε πως οι συμμαθητές μας στις επόμενες χρονιές θα συνεχίζουν να χτίζουν στα θεμέλια που βάλαμε.

Είναι πια καιρός να περάσουμε από την στείρα κριτική στην δράση για να χτίσουμε μόνοι μας τον κόσμο που ονειρευόμαστε. Έναν κόσμο όπου όλοι οι άνθρωποι και οι οργανισμοί προστατεύονται. Έναν κόσμο δικαιοσύνης, ειρήνης και δημιουργίας». (Μπορείτε να βρείτε τα παραπάνω λόγια αλλά και όλες τις δράσεις του περσινού αειφόρου σχολείου στο video που φτιάξαμε για την παρουσίαση του προγράμματος )

Στόχος μας είναι η δημιουργία ευαισθητοποιημένων, ενημερωμένων, δραστήριων, πληροφορημένων, υπεύθυνων και ενεργών μαθητών-πολιτών. Για να πετύχουμε τον στόχο μας στο σχολείο πρέπει να συγκροτηθούν μαθητικές ομάδες από όλους τους μαθητές του σχολείου οι οποίες θα ασχοληθούν με διάφορους τομείς. Στις ομάδες αυτές σας καλούμε να συμμετάσχετε. Το κίνητρο για την συμμετοχή σας είναι η χαρά που θα πάρετε συμμετέχοντας στις δράσεις για να χτίσουμε ένα σχολείο όπως το ονειρευόμαστε. Οι μαθητές που θα συμμετέχουν επίσης θα έχουν προτεραιότητα για να μπουν στις περιβαλλοντικές ομάδες την επόμενη σχολική χρονιά

 

Αειφορία ή αδιαφορία;

Η χώρα μας, η οικογένεια μας αλλά και ο κάθε ένας μας ατομικά τον τελευταίο καιρό δοκιμάζεται…

Η απάντηση που μπορούμε να δώσουμε στην «κρίση» είναι είτε να βυθιστούμε στην απογοήτευση ,την αδράνεια, την παθητική αποδοχή του «δεν γίνεται τίποτα» είτε να ενώσουμε τις δυνάμεις μας, να αναπτύξουμε την αλληλεγγύη μας, να ονειρευτούμε και να δουλέψουμε για καλύτερες διαπροσωπικές σχέσεις, ένα καλύτερο σχολείο και τελικά έναν καλύτερο κόσμο.

Αυτή θα είναι η δική μας απάντηση στην απαισιοδοξία και στην παραίτηση.

 

Καλή «αειφόρα» χρονιά !

Παλλήνη, Δεκέμβρης 2012
Οι υπεύθυνες καθηγήτριες:
Ράνια Ζακοπούλου, Δέσποινα Λαζαρίδου, Γιάννα Νομικού, Ελενα Παναγή

 

 

 

2011-2012

Ας ξεκινήσουμε με τις συστάσεις...

Είμαστε μια ομάδα καθηγητριών που υπηρετούμε στο 2ο Γυμνάσιο Παλλήνης. Το κοινό που έχουμε είναι πως όλες, κάποιες  δουλεύοντας  χρόνια με περιβαλλοντικά προγράμματα, κάποιες καινούριες στον τομέα αυτό, πιστεύουμε στην περιβαλλοντική εκπαίδευση, σαν ένα κομμάτι της εκπαίδευσης που έχει να προσφέρει πολλά στα παιδιά. Στην ευαισθητοποίηση τους για τα περιβαλλοντικά προβλήματα που οι προηγούμενες γενιές τους έχουν κληροδοτήσει, στην εκπαίδευση τους σε μία στάση ζωής πιο «οικολογική», στο σύστημα αξιών που θα βασίσουν την ζωή τους και την επικοινωνία με τους άλλους.

Τα περιβαλλοντικά προγράμματα που εφαρμόσαμε όλα αυτά τα χρόνια, μας έδωσαν πολλές φορές την ικανοποίηση πως καταφέραμε λιγότερο ή περισσότερο κάποιους από τους παραπάνω στόχους. Πάντα όμως καταλήγαμε με ένα κενό. Τα παραπάνω μηνύματα αντικειμενικά ήταν αδύνατο να περάσουν σε όλους τους μαθητές. Η περιβαλλοντική ομάδα ήταν πάντα μια «ομάδα» και όχι το σύνολο των μαθητών του σχολείου. Και πάντα ανέκυπτε το θέμα, που όλοι οι καθηγητές είτε ασχολούνται με την περιβαλλοντική εκπαίδευση είτε όχι αντιμετωπίζουν, γιατί τα παιδιά δεν αγαπούν το σχολείο, δεν το νοιώθουν δικό τους χώρο;

Η έννοια της αειφορίας είναι γνωστή σε όσους ασχολούνται με τα περιβαλλοντικά θέματα. Η ιδέα αειφόρος ανάπτυξη ή βιώσιμη ανάπτυξη αναφέρεται στην οικονομική ανάπτυξη που σχεδιάζεται και υλοποιείται λαμβάνοντας υπόψη την προστασία του περιβάλλοντος και τη βιωσιμότητα. Γνώμονας της αειφορίας είναι η μέγιστη δυνατή απολαβή αγαθών από το περιβάλλον, χωρίς όμως να διακόπτεται η φυσική παραγωγή αυτών των προϊόντων σε ικανοποιητική ποσότητα και στο μέλλον έτσι που οι μελλοντικές γενιές οργανισμών να μην αντιμετωπίσουν πρόβλημα.

Η  αειφόρος ανάπτυξη είναι μια έννοια που συχνά συζητούσαμε με τους μαθητές μας την ιδέα όμως τη έννοια αυτή να την εφαρμόσουμε στην πράξη στο σχολείο μας, εκπαιδεύοντας τα παιδιά να λειτουργούν με αυτό τον τρόπο και παράλληλα να νοιάζονται και να αγαπούν το σχολείο τους μας την έδωσε ο κος  Δημήτρης Καλαϊτζίδης, ο οποίος μας ενημέρωσε για τον διαγωνισμό των αειφόρων σχολείων στον οποίον παίρνουμε μέρος, και παράλληλα πολλές καλές ιδέες για εφαρμογή τόσο μέσω της ιστοσελίδας του αειφόρου σχολείου αλλά και με προσωπική επικοινωνία μαζί του, και τον οποίο και από εδώ θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε.

 

Αλλά τι είναι το αειφόρο σχολείο;

Το αειφόρο σχολείο είναι ένα σχολείο χαρούμενο, ήρεμο, ασφαλές, ένα σχολείο στο οποίο οι μαθητές και οι μαθήτριες χαίρονται να φοιτούν, ένα σχολείο που δίνει τη δυνατότητα στα παιδιά να αναπτύξουν τα ταλέντα και τις ικανότητές τους, την κριτική σκέψη, ένα σχολείο που δίνει χρόνο για αναστοχασμό, που δείχνει κατανόηση και αγάπη για όλα τα παιδιά, ανεξάρτητα από την επίδοσή τους στα μαθήματα, ένα σχολείο εργαστήρι της ζωής και της χαράς.

Ειδικότερα σκοπός μας είναι να πετύχουμε στόχους αλλαγής του σχολείου σε τρεις τομείς:

  • Τον παιδαγωγικό: Στον τομέα αυτό θέλουμε να αλλάξει εντελώς το σχολείο μας και να υιοθετήσει φιλικές προς το μαθητή μεθόδους διδασκαλίας, με κύρια την ομαδο-συνεργατική. Θέλουμε επίσης να εισαγάγουμε στη διδασκαλία, το ΙΝΤΕΡΝΕΤ, τους διαδραστικούς πίνακες και πιο απλά τη χρήση του ηλεκτρονικού υπολογιστή.
  • Το κοινωνικό και οργανωσιακό: Στον τομέα αυτό θέλουμε να λειτουργεί το σχολείο μας δημοκρατικά, να ακούγονται όλες οι φωνές, οι αποφάσεις να παίρνονται με δημοκρατικές διαδικασίες, να λειτουργούν τα μαθητικά συμβούλια, να συμμετέχουν υποστηρικτικά οι γονείς στη ζωή του σχολείου, να συμμετέχουν και τα παιδιά στις εκδηλώσεις και δραστηριότητες της τοπικής κοινωνίας, παίρνοντας μέρος σε φιλοπεριβαλλοντικές πρωτοβουλίες (δεδροφυτεύσεις, καθαρισμός ακτών, προστασία και περιποίηση πάρκων, συμμετοχή σε εράνους, κ.ά).
  • Το περιβαλλοντικό: Στον τομέα αυτό θέλουμε να ξοδεύουμε λιγότερο ηλεκτρικό, λιγότερο νερό, λιγότερο χαρτί και όλα αυτά όχι με τη στέρηση, αλλά με την αποφυγή της σπατάλης. Για το σκοπό αυτό θα προσπαθήσουμε να οργανώσουμε τη ζωή μας μέσα στο σχολείο και ίσως και στο σπίτι, με τρόπο ώστε να προστατεύουμε τους φυσικούς πόρους και το περιβάλλον.

Είναι μόλις 2 μήνες που «το αειφόρο σχολείο» μπήκε στην σχολική μας ζωή και ήδη βλέπουμε τις αλλαγές στην στάση όλων μας απέναντι στο σχολείο.

 

Παλλήνη, Ιανουάριος 2012
Οι υπεύθυνες καθηγήτριες:
Χ.Αναστασίου, Ρ.Ζακοπούλου, Δ.Λαζαρίδου, Γ.Νομικού, Μ.Σκορδή, Α.Τσιαμαντά